Dopasowanie barwy gliny do danego łowiska ma największe znaczenie w wodach stojących i wolno płynących kanałach. Kolor gliny w zależności od warunków może selekcjonować ryby, dawać im poczucie bezpieczeństwa lub po prostu je wabić. Osobiście uważam, że jest sens operować między odcieniami:
1. Czarnym – smolista, czarna glina będzie konieczna w przypadku, gdy dno jest ciemne (muliste), a woda przejrzysta. Takie warunki występują szczególnie w chłodnych porach roku, gdyż w zimnej wodzie praktycznie nie rozwija się fitoplankton.
2. Brązowym – jest to kolor najbardziej uniwersalny, przez co najczęściej stosowany w pełni sezonu. Stosuję dwa odcienie brązu – popielaty i brunatny (czekoladowy). Popielata barwa dla ryb jest najbardziej naturalna, gdyż taki kolor ma dno większości łowisk. Stosuję ją, gdy ryby, źle reagują na kontrastujące z dnem mieszanki – zazwyczaj gdy woda jest dość przejrzysta. W mętnej wodzie najlepiej sprawdzają się odcienie brunatne, od koloru „brune” po odcień czekolady.
3. Jasnym – zanęty i gliny w tym odcieniu selekcjonują ryby, gdyż drobnica niepewnie czuje się na nienaturalnie jasnej plamie. Jasne mieszanki jako, że bardzo ryzykowne są zdecydowanie najrzadziej stosowane.
Biorąc powyższe pod uwagę zdecydowałem się stworzyć ofertę Gliny Argile (najczęściej stosowaną na jeziora i kanały) w trzech kontrastujących ze sobą barwach: czarnej, jasnej i brune.
Mieszając je ze sobą uzyskamy każdy potrzebny nam odcień rozpraszającej gliny. Poniżej prezentuję efekt łączenia poszczególnych kolorów w stosunku 1 do 1.
Argile Czarna + Argile jasna
daje nam kolor ciemnopopielaty, który można dodatkowo przyciemniać lub rozjaśniać zwiększając udział, którejś z glin.
daje nam kolor brązowy w odcieniu czekolady. Zwiększając udział brune uzyskamy glinę w kolorze brunatnym.
stworzymy najbardziej uniwersalną w pełni sezonu barwę brązową.
Powyższe zdjęcia nie oddają do końca różnic między uzyskanymi barwami, ze względu na moje znikome umiejętności fotografowania.
Kacper Górecki